HIIT 

Högintensiv Intervallträning, eller HIIT som det förkortas, är en träningsform som blivit allt mer populär de senaste åren!


HIIT handlar om att träna i intervaller, och att göra det riktigt hårt. Oftast är HIIT-pass kortare än traditionella träningspass (gym, löpträning, bollsporter etc.) men väldigt intensiva. Ett perfekt sätt att fåmycket träning, på kort tid.

Man ser snabbt resultat, och då inte bara ökad muskelmassa utan även förbättrad kondition, bättre uthållighet och en allmänt skön känsla av att hela kroppen känns alert och pigg.


Du kan träna HIIT på många olika sätt, t.ex.kroppsviktsövningar, med fria vikter eller konditionsövningar. 
Vi kommer att ha max 4 övningar och då och då kommer vi att variera våra övningar.
Vi jobbar med arbetsintervaller, där vi försöker presa vår maxgräns och varvar dessa med kortare viloperioder, där själva effekten kommer. 
Arbets- och vilointervallerna kan se ut: 30 sek arbete /15 sekunder vila eller 40 sek arbete/20 sek vila
Detta gör vi förstås till GRYM musik!!

Kombinationen med att anstränga sig till max och vila är det som gör att du bränner extra mycket fett och även fortsätter bränna fett timmar efter träningen är över. 

5 Snabba om HIIT

  • HIIT förbränner inte bara mer fett än andra träningsformer, utan det tar även längre tid för kroppen att återhämta sig vilket ökar fettförbränningen under ”hela dagen”
  • HIIT ökar ämnesomsättningen, detta ökar din fettförbränning ytterligare
  • Studier visar tydligt att man förlorar mindre muskler med HIIT jämfört med traditionell motionsträning eller annan viktminskningsträning. Det gör HIIT till det bästa valet om du vill deffa eller bara gå ned i vikt
  • HIIT ökar din syreupptagningsförmåga mer än annan konditionsträning. Det är därför man rekommenderar att varva intervall-löpning med långdistans om man vill förbättra sin kondition
  • Vissa studier visar på att HIIT har uppbyggande (anaboliska) effekter. Tränar du styrketräning i syfte att bygga muskler så kan HIIT vara ett bra alternativ eller komplement

Unikt hos oss
Gruppträningsinstruktörer finns på plats på alla Gruppstyrke & HIIT-pass på schemat och hjälper dig igenom passet och visar dig vilka övningar som passar dig och hur du ska utföra dem!

Instruktörer
Sanna Holmgren
Linn Hellström
Anna Segerström
Therese Andrén

Styrketräna själv i Gymmet!
hHs oss kan du alltid träna när du vill då inget annat ligger på schemat - vilket betyder att du kommer och går som du vill mellan kl 06-23!
Ingen Tränare finns tillgänglig!


En av våra NYHETER denna termin är att innan varje Hiit och efter varje Zumba finns instruktrörer tillgängliga i gymmet för hjälp med träning eller coachning. Det gör att du kan alltid komma tidigare och ta hjälp av oss i gymmet eller stanna kvar efter ett Zumbapass och köra några övningar i gymmet!

Har du inget program eller vet hur du ska träna finns program i gymmet annars rekomenderar vi dig att boka en tid med någon av våra Personliga Tränare - 023 125 25 eller gå på något av våra Gruppstyrkepass som ligger på schemat!

web counter
Besöksräknare sedan maj 2009