Seniorträning!

Med tanke på Covid19 så håller vi pass både ONLINE och med begränsat antal "på plats".

Hur gör jag för att delta på passen?

Vi vill att det ska vara enkelt för dig som kund!
Vi har tillsammans med vår samarbetspartner
humanrecharge byggt en kalender för dig där du både kan se och boka dina pass.

 

I denna kalender finner du våra pass. 
Kalendern ligger under humanrecharge's hemsida.


" PÅ PLATS"-passen bokas vi appen BOKA!
först efter att du köpt ditt abonnemang

För dig som vill köpa ett enstaka pass:

  • Klicka på det event/dem event i  kalender du vill delta på.
  • Boka biljett
  • Betala i kassan
  • Du får ett epost med instruktioner och länk till eventet.

För dig som vill abonnera på pass: 

  • Köp ett VARDAGSTARK-kort.
  • Kortet finns i två valörer, BAS och PREMIUM.
  • Med Premium kan du även se veckans inspelade pass när du vill.
  • I Vardagsstark-kortet ingår alla pass
  • Du behöver inte boka biljetter (till Zoom) utan kan gå direkt till mötet via en "Mina Pass"
  • För dig med Premiumkortet även: "Mina inspelade Pass"

Pass

  • Vi har gjort 6 olika typer av pass som kommer att hållas online och på plats.
  • Vissa pass kommer att hållas live och vissa kommer sändas som inspelningar av passen.
  • På livepassen kommer det att finnas möjlighet att delta fysiskt på plats och då bakom kameran (ej i bild).
  • Passen kommer att hållas och sändas flera gånger i veckan.
  • Du kan välja att vara med på alla eller bara ett.

För dig som redan har ett giltigt kort och vill full beskrivng av hur du köper och bokar pass - SE HÄR

Här nedan finner du beskrivning och FAQ på passen vi erbjuder

Inga förkunskaper krävs!

Arch Focus
60 min
 
Detta pass kan variera i ämne och inriktning.
Vi fokuserar vid varje tillfälle på specifika områden av både kropp och hjärna för att minska eventuell smärta, öka i funktion eller kunna prestera bättre både mentalt och fysiskt.
Vi går lite djupare i neurologin och förklarar kunskapen bakom övningarna.
 
Vad innehåller passet?

- Hållning & Gravitation
- Balansträning
- Ögonträning
- Smärta & funktion – som helhet eller 
  specifika områden på kroppen ex; 
  nacke, axlar, rygg, fötter, huvudvärk, 
  magproblem etc
- Stresshantering
- Andningstekniker
- Nervmobiliseringar
  Etc.


Till det här passet kan du komma att behöva ha en matta.
 
Vad kan du förvänta för resultat av passet?
- bättre rörlighet
- bättre syn
- bättre balans
- bättre hållning
- bättre andning
- bättre koordination
- bättre gång
- mindre smärta
- mer fokus
- mer energi
- mer mental balans
- kunskap om hur du fungerar


En bättre version av dig själv helt enkelt!

Arch Tips
15 min
 
Detta korta pass ger dig små tips att använda när som helst för att underlätta din vardag.
Hjärna och nervsystem har ljusets hastighet vilket innebär att rätt stimulering kan förändra smärta och funktion väldigt snabbt.
Vi ger dig superbra och snabba ”verktyg” att ta till när smärtan, stressen, stelheten eller energibristen gör sig påmind oavsett om du befinner dig hemma, på jobbet eller någon annanstans.
 
Vad innehåller passet?
- Kunskap
- Enkla och snabba ”verktyg” för förändring av smärta, stress, stelhet,
  energi etc
 
Vad kan du förvänta för resultat av passet?
Hur enkelt och snabbt det går att förändra och få en skönare känsla i kroppen!

ZUMBA

Zumba är ett danspass där glädje & rörelse står i fokus!


Med enkla koreografier och härlig energi som ger riktigt bra träning för både styrka och kondition kan alla kan vara med oavsett stil och nivå - härma och följ efter.
 

På Seniorpassen tänker vi  lugnare tempo, färre rörelser och inga hopp och därför är passet perfekt för dig som vill dansa och träna på en skön nivå.

Behöver jag kunna dansa sen tidigare?
Nej, du behöver absolut inga förkunskaper i dans för att njuta och ha roligt under Zumbapasset! Man behöver inte vara rädd för att göra fel i Zumba för det viktigaste är inte att stegen blir rätt utförda utan att vi har kul tillsammans och att vi får en bra träning för hela kroppen!
 
Är det svårt att lära sig/hänga med?
Ingen förväntar sig att du ska kunna allt på en gång. Det är väldigt individuellt hur snabbt man tar till sig och alla har sina styrkor respektive svagheter. Vi brukar säga att " Ge det 3,4 gånger, då börjar du känna igen musik och steg och då kan du lättare slappna av njuta av dansen/träningen". 
Instruktörens roll är att göra det lätt för alla!

Läs mer om ZUMBA

Instruktör: 
Sanna Holmgren

Arch Flow
60 min
 
På detta pass går vi igenom dem 3 system som hjärnan använder sig av för att uppfylla rörelsemål:
Proprioception – ”din karta över kroppen”, Rörelse & Känsel.
Exteroception – Balans- och Ögon-systemet.
Interoception – ”Feel Good” – Lugn & Ro-systemet, Andning, Organ, Integrering av kroppen.
 
Vi gör det som en helhet, en ”follow along” utan allt för mycket förklaringar till varför vi gör vissa saker (till skillnad från Arch Focus) för att få ett skönt flow ock ökar på så sätt kroppsmedvetenheten.
 
Vad innehåller passet?
- Känselstimuli av kroppens receptorer i huden
- Övningar för ögon & balanssystem
- Andning
- Lugn & Ro -systemet
- Rörelse i våra 206 leder (över tid)
- Integreringsövningar
 
Till det här passet kan du komma att behöva ha en matta.
 
Vad kan du förvänta för resultat av passet?
En skön uppiggande känsla i kroppen – FEEL GOOD!

Arch Strength
60 min
 
På detta pass tar vi med oss kunskapen om hur vi optimerar hjärnan i funktion och jobbar med dem sätt som påverkar hjärna och nervsystem snabbast i att nå mer styrka i kroppen.
Att träna styrka utan en bra grundfunktion resulterar alltid till en massa kompensationer i kroppen och slutar med en kropp i smärta. Därför ser vi till att förbereda kroppen inför passet med en neurologisk uppvärmning.
Men även under styrkedelen av passet så ger vi tips på hur du kan få en mer symmetrisk träning. Alla är vi mer eller mindre asymmetriska och att då träna liksidigt skapar ännu mer asymmetri och leder till kompensationer du inte vill ha. Med små neurobaserade övningar kan du direkt få en förändring i kroppen som då jobbar mer liksidigt och som gör att du kan belasta kroppen mer och få en mer effektiv träning.
 
Vad innehåller passet?
- Neurologisk Uppvärmning
- Dynamisk & Statisk Träning
- Kroppsviktsträning
- Isometrisk Träning
- Gummiband
- Hantlar
- Kettlebells
 
Till det här passet kan du komma att behöva ha matta, gummiband (både loopband och öppet) och lättare hantlar (eller vattenflaskor/hinkar fyllda med grus eller sand)
 
Vad kan du förvänta för resultat av passet?
En vardagsstark kropp med bra hållning!








 


 

Genom dansen hittar du glädje och lek.
Den läker och stärker din kropp och själ. Samtidigt som konditionen höjs och kroppen blir stark, smidig och balanserad, så hjälper träningen dig att bli mer lyhörd för dina känslor och innersta önskningar.


Dansen hämtar inspiration från:

  • The Archmethod - den unika metoden för att optimera kroppens funktion och hållning
  • NIA - där lekfullheten och glädjen står i centrum


Tillsammans hittar vi kroppens naturliga rörelseglädje och genom närvaro i rörelsen får vi kontakt med vår andning. När du väcker rörelseglädjen till liv får du mer energi och mer lust till träning. Dansen uppmanar till lek och utan är krav. Välbehaget står i centrum. Du uppmanas att lyssna på din egen kropp och utgå från vad den kan utföra för tillfället. Vi tränar barfota, det gör att du blir mer balanserad, grundad och rörlig. Klasserna är öppna och alla kan vara med, oavsett om du är vältränad eller nybörjare, ung eller gammal, man eller kvinna.

Dans ~ rörelseglädje, form & frihet
Kampsport ~ den distinkta rörelsen, kraft, fokus  
Yoga ~ balans, kroppskontroll, andning
Tai Chi ~ stillhet och balans i rörelse och sinne
Alexander & Feldenkrais ~ medvetenhet i rörelsen.
The Archmethod - Hjärna & nervsystem

Att träna Nia ger Dig möjlighet att både fysiskt och mentalt utveckla styrka, smidighet och uthållighet. Att träna Nia innebär att Du tränar efter en välbehagsprincip. Känns det bra – fortsätt – annars sluta! Vi använder kroppens naturliga kunskap och intelligens! 


Instruktör: 
Christina Sand

FAQ

Behöver jag tidigare kunskap?
Nej. Alla pass ska vara så att du när som helst kan hoppa in och vara med.
 
Hur stort utrymme behöver jag ha hemma? Behöver jag några redskap?
För passen behövs oftast inte mycket större än en yogamatta. Vissa övningar kan innebär större plats men inte som inte går att lösa för stunden.
Redskap som kan komma att behövas:
Arch Focus & Arch Flow: matta, stol/pall, pennor med logga på, pensel, mjukisdjur (till stimulisessionerna)
Arch Strengt: matta, gummiband  (både loopband och öppet) och lättare hantlar (eller vattenflaskor/hinkar fyllda med grus eller sand)
 
Jag har mycket smärta i min kropp, kan jag vara med på passen?
Archmethod är en metod för smärthantering, så vi skulle kunna svara ”JA” direkt på den frågan. Att gå regelbundet på passen eller gå en Archmethod utbildning privat resulterar i mindre smärta och för många en smärtfri kropp.
Men samtidigt är smärta individuell och bara du vet vad du just i stunden klarar av. Låt inte smärtan hindra dig att vara med. Hitta din nivå, gör det du kan och orkar. Ibland tar det några gånger innan man hittar sin nivå. Om du har mycket smärta eller får lätt smärta vid ökad aktivitet tänk – Less Is More!
Vårt mål är att ge dig en smärtfri kropp – dvs ökad funktion. Därför är vi väldigt mån om att ge många tips under passen hur man både undviker smärta i själva övningen, men även hur man kan sänka smärtsignaler som kommer.
Sanna som är ledare för passen är smärtspecialist, utbildad i Applicerad Neurologi i USA med stor erfarenhet av kronisk smärta.
 
Jag tränar mycket och regelbundet, är detta något för mig?
Absolut JA!!!
Vi jobbar med många elitidrottare med fantastiska resultat i ökad prestation. Alla har vi samma förutbestämda mönster i hjärna och nervsystem och genom att jobba utifrån det oavsett vilken nivå av träning du befinner dig på så ökar din prestation. Ta tex en sprinter, att få en sprintare att springa snabbare kräver mycket träning av ögon. Varför?
Jo för att samma område i hjärnan som sköter ögonen sköter även all skelettmuskulatur i armar ben och framförallt i bål & midline stability. Ju mer du stärker upp midline desto snabbare blir du. Detta innebär träning av; djupseende, periferiseende, snabba ögonrörelser som saccades etc.
Det är precis detta vi gör på passen!

web counter
Besöksräknare sedan maj 2009